دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

شایعه یا واقعیت؟!

در پی بروز سانحه دلخراش سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران و جان باختن بیش از 110 نفر از هموطنانمان دراین حادثه از همان دقایق اولیه گمانه‌زنی‌ها، احتمالها و شایعات فراوانی درباره علت بروز این حادثه به ویژه در سایتهای خبری و اینترنتی ابراز گردید که عمده این اخبار مبتنی بر وجود نقص فنی در هواپیما قبل از پرواز می‌باشد تا جایی که سایت فردا در خبری مدعی شد: برخی سایتهای بخری گزارشهایی منتشر کرده‌اند که حکایت از اطلاع مسئولان کادر پرواز از نقص فنی هواپیما پیش از پرواز مرگبار داشته است.


سایت انتخاب و شرق آنلاین نیز اعلام کرده‌اند که علیرضا برادران از عکاسان خبرگزاری فارس که در جریان حادثه جان باخته است حدود ساعت 11 و 30 (یعنی چند ساعت قبل از پرواز در تماسی با همکارانش در خبرگزاری می‌گوید: هواپیمای ما نقص فنی دارد به طوریکه خلبان حاضر نیست سوار شود به همین خاطر به دستور مسئولان، منتظر هستیم خلبان شیفت بعد بیاید وپرواز کنیم.


سایت بازتاب نیز مدعی شد اگر اصرار مرکز کنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امکان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم-تهران و بیابانهای جنوب غربی تهران را می‌یافت.
این سایت می‌افزاید: ابلاغ دستور نادرست به خلبان برای بازگشت به مهرآباد تحت هر شرایط علت اصلی سانحه مرگبار روز گذشته در جنوب مهرآباد بود.


این سایت می‌افزاید: یک منبع آگاه در گفتگو با بازتاب ضمن بیان مطلب فوق افزود: نقص فنی در هواپیمای C-130 پس از گذشت هشت دقیقه از پرواز، رخ داده که در آن لحظه هواپیما در اواسط مسیر تهران-قم قرار داشته است و اگر اصرارمرکز کنترل پرواز ومسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امکان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم-تهران وبیابانهای جنوب غربی تهران را داشته است.


این منبع ادامه داد: با توجه به قابلیتهای ویژه هواپیمای C130 این هواپیما می‌تواند در دشتها و بدون چتر فرود آید، بر زمین بنشیند وحتی بدون باز شدن چرخ نیز با سینه فرود آید ودر این صورت، تنها مقداری خسارت مالی به هواپیما وارد می‌شود.


وی افزود: خلبان هواپیما پس از دستور مرکز کنترل مبنی بر بازگشت به مهرآباد، برای کوتاه کردن مسیر خود، به جای دور زدن به صورت مستقیم از منطقه آذری عبور کرده که به دلیل ارتفاع پایین و عدم تعادل، هواپیما سقوط کرده است.


این منبع در پایان افزود: علی‌رغم عملکرد رشادت‌آمیز خلبان بابک گوهری، انتخاب ستوان جوان و نسبتا کم تجربه برای هدایت هواپیمای هرکولس C-130 که حامل 94 سرنشین بود، نیز از دیگر ابهامات مطرح درعملکرد مسئولان فرودگاه نظامی مهرآباد است.


این سایت حتی پا را از این فراتر نهاده و از حذف برخی مدیران تخصصی هواپیمایی جمهوری اسلامی و گروه دیگر از مدیران صنعت هوایی به دلیل تمایلات مدیریت جدید و مالکان خطوط هوایی و جانشینی افرادی فاقد تجربه خبر داده و می‌افزاید: این در حالی است که به دلیل فرسودگی هواپیما و مشکلات مربوط به تهیه قطعات یدکی میزان بروز سوانح در صنعت هوایی ایران زیاد بوده و درصورت اضافه شدن مشکلات مدیریتی و فنی احتمال بروز افزایش می‌یابد.


بی بی سی نیوز در گزارشی با عنوان احتمال سهل‌انگاری در سقوط هواپیمای ایران مدعی شد: براساس برخی گزارشهای تایید نشده یک هفته قبل نیز همین هواپیما به دلیل بروز نقص فنی نزدیک بود در یک منطقه کویری سقوط کند و قبل از پرواز روز سه‌شنبه خلبان نسبت به آمادگی آن برای پرواز ابراز تردید کرده بود.


اما مقامات ارتش این ادعاها را تکذیب کرده و سرهنگ ماهینی مسئول روابط عمومی نیروهای هوایی در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص سقوط هواپیمای C-130 ارتش گفت: اینکه می‌گویند هواپیما نقص فنی داشته شایعه است. علت تاخیر پرواز هواپیما نیز نقص فنی نبوده بلکه بدی وضعیت جوی باعث تاخیر در پرواز هواپیما شد.

منبع:روزنامه خراسان با تلخیص.

نظرات 6 + ارسال نظر
مردپیر جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 07:48 ق.ظ http://www.siamakold.blogfa.com

......« ای مزدا» .......
........« ان زمان که خرد پاک تو فراز اید،توانایی مینویی واندیشه نیک،با کنش خود»
........« جهان را به سوی راستی پیش می راند و پارسای» ........
ای مزدامی خواهم
........« تا ان زمان که ستایشگر ودرود گوی تو هستم» ........
.......« پیوسته از نیروی بیکران تو برخوردارگردم.» .......
گزیدهای از گاتها

حاجیه جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 09:06 ق.ظ http://hajieh.blogsky.com

سلام
منم شنیدم که می گن خلبان اولیه حاضر نشده سوار هواپیما بشه گفته این نقص فنی داره بعد پرواز به تاخیر افتاده تا یکی دیگه رو پیدا کنن .........

حامد کاربیست جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 09:42 ق.ظ http://WWW.karbist.com

تا چه شود؟!***راستی هادی بزای اون مطلب سیم خاردار احضار شدم ***حسابی سوختن!!!ها ها ها

حسین رضایی جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 05:20 ب.ظ http://rezaei307.blogsky.com

سلام مهدی جون
خوب کاری می کنی در این مورد می نویسی
من هم این اخبار رو شنیدم
به هر حال حالا دیگه سودی نداره
به وبلاگ من هم یه سر بزن
خدانگهدار

جلال جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 11:24 ب.ظ http://sabzevariha.blogfa.com

مرسی که از وبلاگ سبزوار در بلاگ اسکای سرزدی
وبلاگتو مرتب بازدید میکنم
زحمت میکشی
دست مریض مباد
جلال

دختری که هیچ کس و جز تو نداره شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 12:53 ب.ظ http://banooyemahblogsky.com

سلام

مسافری هستم به مقصد بهشت َ در این سفر به دنبال هم راهی میگردم که همسفر م باشد . همسفری متفاوت از دیگران با تفکر بالا و اهل علم و دانش با کوله باری از معرفت که همراهی ام کند شاید در این سرزمین یافتم


موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد