در پی بروز سانحه دلخراش سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران و جان باختن بیش از 110 نفر از هموطنانمان دراین حادثه از همان دقایق اولیه گمانهزنیها، احتمالها و شایعات فراوانی درباره علت بروز این حادثه به ویژه در سایتهای خبری و اینترنتی ابراز گردید که عمده این اخبار مبتنی بر وجود نقص فنی در هواپیما قبل از پرواز میباشد تا جایی که سایت فردا در خبری مدعی شد: برخی سایتهای بخری گزارشهایی منتشر کردهاند که حکایت از اطلاع مسئولان کادر پرواز از نقص فنی هواپیما پیش از پرواز مرگبار داشته است.
سایت انتخاب و شرق آنلاین نیز اعلام کردهاند که علیرضا برادران از عکاسان خبرگزاری فارس که در جریان حادثه جان باخته است حدود ساعت 11 و 30 (یعنی چند ساعت قبل از پرواز در تماسی با همکارانش در خبرگزاری میگوید: هواپیمای ما نقص فنی دارد به طوریکه خلبان حاضر نیست سوار شود به همین خاطر به دستور مسئولان، منتظر هستیم خلبان شیفت بعد بیاید وپرواز کنیم.
سایت بازتاب نیز مدعی شد اگر اصرار مرکز کنترل پرواز و مسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امکان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم-تهران و بیابانهای جنوب غربی تهران را مییافت.
این سایت میافزاید: ابلاغ دستور نادرست به خلبان برای بازگشت به مهرآباد تحت هر شرایط علت اصلی سانحه مرگبار روز گذشته در جنوب مهرآباد بود.
این سایت میافزاید: یک منبع آگاه در گفتگو با بازتاب ضمن بیان مطلب فوق افزود: نقص فنی در هواپیمای C-130 پس از گذشت هشت دقیقه از پرواز، رخ داده که در آن لحظه هواپیما در اواسط مسیر تهران-قم قرار داشته است و اگر اصرارمرکز کنترل پرواز ومسئولان حاضر در فرودگاه مهرآباد نبود، این هواپیما امکان فرود بدون سانحه در سه نقطه فرودگاه امام، اتوبان قم-تهران وبیابانهای جنوب غربی تهران را داشته است.
این منبع ادامه داد: با توجه به قابلیتهای ویژه هواپیمای C130 این هواپیما میتواند در دشتها و بدون چتر فرود آید، بر زمین بنشیند وحتی بدون باز شدن چرخ نیز با سینه فرود آید ودر این صورت، تنها مقداری خسارت مالی به هواپیما وارد میشود.
وی افزود: خلبان هواپیما پس از دستور مرکز کنترل مبنی بر بازگشت به مهرآباد، برای کوتاه کردن مسیر خود، به جای دور زدن به صورت مستقیم از منطقه آذری عبور کرده که به دلیل ارتفاع پایین و عدم تعادل، هواپیما سقوط کرده است.
این منبع در پایان افزود: علیرغم عملکرد رشادتآمیز خلبان بابک گوهری، انتخاب ستوان جوان و نسبتا کم تجربه برای هدایت هواپیمای هرکولس C-130 که حامل 94 سرنشین بود، نیز از دیگر ابهامات مطرح درعملکرد مسئولان فرودگاه نظامی مهرآباد است.
این سایت حتی پا را از این فراتر نهاده و از حذف برخی مدیران تخصصی هواپیمایی جمهوری اسلامی و گروه دیگر از مدیران صنعت هوایی به دلیل تمایلات مدیریت جدید و مالکان خطوط هوایی و جانشینی افرادی فاقد تجربه خبر داده و میافزاید: این در حالی است که به دلیل فرسودگی هواپیما و مشکلات مربوط به تهیه قطعات یدکی میزان بروز سوانح در صنعت هوایی ایران زیاد بوده و درصورت اضافه شدن مشکلات مدیریتی و فنی احتمال بروز افزایش مییابد.
بی بی سی نیوز در گزارشی با عنوان احتمال سهلانگاری در سقوط هواپیمای ایران مدعی شد: براساس برخی گزارشهای تایید نشده یک هفته قبل نیز همین هواپیما به دلیل بروز نقص فنی نزدیک بود در یک منطقه کویری سقوط کند و قبل از پرواز روز سهشنبه خلبان نسبت به آمادگی آن برای پرواز ابراز تردید کرده بود.
اما مقامات ارتش این ادعاها را تکذیب کرده و سرهنگ ماهینی مسئول روابط عمومی نیروهای هوایی در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص سقوط هواپیمای C-130 ارتش گفت: اینکه میگویند هواپیما نقص فنی داشته شایعه است. علت تاخیر پرواز هواپیما نیز نقص فنی نبوده بلکه بدی وضعیت جوی باعث تاخیر در پرواز هواپیما شد.
منبع:روزنامه خراسان با تلخیص.
......« ای مزدا» .......
........« ان زمان که خرد پاک تو فراز اید،توانایی مینویی واندیشه نیک،با کنش خود»
........« جهان را به سوی راستی پیش می راند و پارسای» ........
ای مزدامی خواهم
........« تا ان زمان که ستایشگر ودرود گوی تو هستم» ........
.......« پیوسته از نیروی بیکران تو برخوردارگردم.» .......
گزیدهای از گاتها
سلام
منم شنیدم که می گن خلبان اولیه حاضر نشده سوار هواپیما بشه گفته این نقص فنی داره بعد پرواز به تاخیر افتاده تا یکی دیگه رو پیدا کنن .........
تا چه شود؟!***راستی هادی بزای اون مطلب سیم خاردار احضار شدم ***حسابی سوختن!!!ها ها ها
سلام مهدی جون
خوب کاری می کنی در این مورد می نویسی
من هم این اخبار رو شنیدم
به هر حال حالا دیگه سودی نداره
به وبلاگ من هم یه سر بزن
خدانگهدار
مرسی که از وبلاگ سبزوار در بلاگ اسکای سرزدی
وبلاگتو مرتب بازدید میکنم
زحمت میکشی
دست مریض مباد
جلال
سلام
مسافری هستم به مقصد بهشت َ در این سفر به دنبال هم راهی میگردم که همسفر م باشد . همسفری متفاوت از دیگران با تفکر بالا و اهل علم و دانش با کوله باری از معرفت که همراهی ام کند شاید در این سرزمین یافتم
موفق باشی