دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

زندگی خوب یهودیان، نشانه فرهنگ غنی ایران

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" روز دوشنبه در مقاله ای نوشته است: زندگی خوب و جو آرامی که بر جامعه یهودیان ایران حاکم است و همچنین رفتار مطلوب ایرانی‌ها با آنها ، نشانه فرهنگ غنی این کشور است.

خبرنگار اعزامی نیویورک تایمز پس از حضور در جامعه یهودیان در شهرهای مختلف ایران، کوشیده تا بخشی از واقعیت ها را منعکس کند.

"راجر کوهن" در گزارش سفرش به اصفهان نوشته است: «در میدان فلسطین که در مقابل مسجدی به نام مسجد الاقصی واقع شده است، یک کنیسه وجود دارد که یهودیان این شهر در زمان طلوع آفتاب در آن جمع می‌شوند. در بالای در ورودی نوشته شده است: "سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می‌گوییم. از طرف یهودیان اصفهان".»

""یکی از یهودیان به نام "سلیمان صدیق‌پور" که یک فروشنده است، رهبری مراسم آن روز را به عهده داشت. از او پرسیدم راجع به شعار "مرگ بر اسرائیل" چه نظری دارد؟

او گفت: "اجازه دهید من هم بگویم مرگ بر اسرائیل. الان 43 سال است که در این مغازه هستم و هیچ مشکلی نداشته‌ام, من از فامیل‌هایم در اسرائیل دیدن کرده‌ام اما وقتی چیزی مثل حمله به غزه را می‌بینم، مثل بقیه در راهپیمایی شرکت می‌کنم."

به نوشته نیویورک تایمز، منطقه خاورمیانه محل مناسبی برای اقلیت‌های مذهبی نیست اما 25 هزار یهودی که در ایران زندگی می‌کنند، به راحتی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

نیویورک تایمز افزوده است:چندین کنیسه در تهران وجود دارد. در اصفهان حدود یک هزار و 200 یهودی زندگی می‌کنند. از زمان ایجاد اسرائیل و انقلاب در ایران در طول چند دهه تعداد یهودیان ایران کاهش یافته اما در کشور‌های عربی تعداد یهودیان از ایران هم کمتر شده است.

این روزنامه نوشته است:در الجزیره، تونس، لیبی، مصر و عراق، کشور‌هایی که تا قبل از سال 1948 بیش از 485 هزار یهودی زندگی می‌کردند، در حال حاضر کمتر از 2 هزار یهودی زندگی‌ می‌کنند. عرب‌های یهودی از میان رفته‌اند اما یهودیان ایرانی ، باقی مانده‌اند.

به نوشته نویسنده این روزنامه، برخلاف تبلیغات علیه ایران، این کشور از فرهنگی غنی برخوردار است و شاید به این دلیل این حرف را می‌زنم که خودم یهودی هستم و هرگز در هیچ جای دنیا مانند ایران با من گرم برخورد نکردند.

نویسنده نیویورک تایمز افزوده است: "بنهور شمیان" 22 ساله در کنیسه اصفهان به من گفت: غزه نشان داد که اسرائیل "مجرم" است". 

 

منبع: فردا نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد