دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

چمران و شریعتی امروز جامعه کیست ؟

«چمران و شریعتی امروز جامعه کیست»عنوان یادداشت روز روزنامه‌ی مردم سالاری به قلم میرزا بابا مطهری نژاد است که در آن می‌خوانید؛29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی بود که در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه  خواب را برخفتگان پریشان کرد و هزاران سوال مسئولیت آور  بر ذهن جوانان و دانشجویان به وجود آورد، او اصلا  دشمن سکوت و خواب غفلت آفرین بود و هم اوست که می گوید:«پس از مرگم نمی دانم چه خواهد شد؟ نمی خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت؟ ولی بسیار مشتاقم، که از خاک گل ام سوتکی سازد، گلویم سوتکی باشد به دست کودکی گستاخ و بازیگوش و او یک ریز و پی در پی، دم گرم خودش را بر گلویم سخت بفشارد و خواب خفتگان را آشفته  و آشفته تر سازد، تا بدین سان بشکند در من سکوت مرگبارم را.»

شریعتی در نوشته ای به نام وصیت نامه جمله ای دارد که امروز و همیشه به آن سخت محتاجیم او می گوید:«... نخستین رسالت  ما کشف بزرگترین قامظی است که از آن کمترین خبری داریم و آن «متن مردم» است و پیش از آن که  به هر مکتبی که بگرویم، باید زبان برای حرف زدن با مردم را بیاموزیم و اکنون گنگیم، ما از آغاز پیدایشمان زبان آنها را از یاد برده ایم و این بیگانگی قبرستان همه آرزوهای ما و عبث کننده همه تلاش های ماست.

دکتر شریعتی از تاثیرگذارترین روشنفکران دهه پنجاه بود که با ایده «بازگشت به خویشتن خویش»  به عرصه منازعات فکری و ایدئولوژیک و سیاسی هوشمندانه، پرکار و پرتحرک قدم گذاشت.

مهم ترین ویژگی شریعتی پویایی او بود، او دشمن جهل و عوام زدگی و خرافه گرایی بود و حصارهای ذهنی و فکری متحجر را می شکست و با خصوصیات فکری و دید اسلامی به جلو می رفت. زنده یاد آیت الله طالقانی درمورد شریعتی می گوید:«... مرحوم شریعتی این خصیصه را داشت که دائما گوش می داد و دائما فکر می کرد و آنچه را که احسنه بود از هر مکتبی می گرفت حتی خودش گاهی به من می گفت من از جمله ای که در یک کتاب معمولی دینی است که به چشم مردم نمی‌آید مطلب دریافت می کنم و  بعد آن احسنه اش را جذب می کنم... همیشه معترف بود که من ممکن است اشتباه بکنم، این منتهای خصلت یک انسان واقعی متعالی  است».

امروز نسل جوان ما برای بازگشت به خویشتن خویش به شریعتی و شریعتی ها سخت نیازمند است، اما شریعتی زمان ما کیست؟
همچنین امروز 30 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران اسوه علم و عرفان و شجاعت است. چمران با دارا بودن بالاترین درجه علمی، جنبش محرومان فلسطین را پایه گذاری می کند و در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی آگاهانه و بی ادعا در سخت ترین گرفتاری های انقلا ب وارد می شود و موانع فراروی انقلاب را شناسایی و به دفع آنها همت می گمارد. از نخستین ساعات جنگ تحمیلی با آموزش  نیروهای مردمی به مبارزه با دشمن بعثی می پردازد و رشادت ها و سلحشوری های فراوان برجای می گذارد و در عمق خطر، دهلا ویه را مقتل خود می کند تا برای همیشه درس شهادت و شجاعت و شهامت و ایمان را بر دل زمین غرص کند.
 یادش همیشه ماندگار. راستی چمران روزگار ما که بی هیچ ادعا ظرفیت سازی کند و جامعه را به جلو ببرد کیست؟ گمشده امروز، دیروز و فردای ما شریعتی ها و چمران ها هستند، نشان آنها را به دست آوریم و به دنبالشان حرکت کنیم که رمز حرکت به جلوست.

نظرات 1 + ارسال نظر
pix2pic یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:17 ب.ظ http://pix2pic.blogsky.com

سلام عزیزم تبادل لینک میکنی؟
(بزرگترین گالری عکس pix2pic)من با این نام لینک کن
منتظرمااا>حتما بهم سربزن خوشحال میشم
من روزانه بیش از 200 عکس و پست تو وبلاگم میزارم
برای پیشرفت بهم نیاز داریم مگه نه؟؟!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد