دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

طنز گاردین درباره آینده خاورمیانه

اتحادیه عرب از هم فرو می پاشد/ در مصر انقلاب می شود/ بن لادن می میرد/ باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دکتری افتخاری خود در رشته حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت می کند. چشمانتان را ببندید و غیرممکن ها را تصور کنید!


یک روزنامه انگلیسی به پیش بینی آینده خاورمیانه در صورت موفقیت طرح صلح و "آغازی نو در روابط آمریکا و مسلمانان" اوباما پرداخته است.

به گزارش «فردا»، "گاردین" در مطلب طنزآمیز خود پیش‌بینی می کند که اسامه بن لادن در کره شمالی می میرد و خاورمیانه نیز میزبان جام جهانی خواهد بود.

نویسنده مطلب می گوید که پیش بینی شکست طرح صلح باراک اوباما در خاورمیانه کار آسانی است اما اگر در این زمینه و "آغازی نو در روابط آمریکا و مسلمانان" موفق شود، چه رخ خواهد داد؟

وی در ادامه می نویسد:"در چند خط زیر، قرار است حوادث 20 سال آینده را برایتان پیش‌گویی کنیم. شاید به نظرتان بعضی از آنها مسخره بیاید، اما آنها را با درنظر گرفتن چهار پیش فرض نگاشته ایم."

نکته اول اینکه نوع نگاه مسلمانان نسبت به مسائل با سرعت کمی تغییر خواهد کرد. دیگر تندروها از اسلام به عنوان ایدئولوژی ضد غرب استفاده نخواهند کرد، اما اسلام همچنان مردم را در مقابل ظلم و فساد بسیج خواهد کرد.

وی در ادامه می آورد:" دومین مساله به ملی گرایی اعراب بازمی‌گردد. ناسیونالیسم اعراب نهایتاً بعد از چند دهه بی ثمر بودن، کنار گذاشته می شود. از این رو، آرام آرام هویت های غیر عرب بروز پیدا خواهند کرد. غیرت عربی موجب استقلال طلبی از استعمار و سپس درگیری با رژیم اسرائیل شده بود، اما در دهه هشتاد اسلام سیاسی پیروز می شود. تنوع مذهبی و فرهنگی خاورمیانه در نتیجه ناسیونالیسم عربی سرکوب شده بود. اما همزمان با افول این مشخصه، نخبگان محلی نیز بیش از پیش رویکرد جهانی پیدا می کنند. در عین حال اقلیت‌ها در منطقه پر رنگ تر خواهند شد و دور از ذهن هم نخواهد بود که تعدادی به خشونت روی آورند."

پیش فرض دیگر گاردین این است:" دموکراسی در نهایت در این منطقه به کندی و بنحو غیر معمولی پیشرفت خواهد کرد.حکمرانان کشورهایی همچون مصر، عربستان سعودی و الجزایر دیگر از حمایت بی چون و چرای آمریکا برخوردار نیستند، اما سرمایه های ناشی از فروش نفت، آنان را از دخالت دادن اراده مردم در حکومت و مالیات گیری بی نیاز می کند. سرویس های امنیتی و ارتش هایشان هم، از دولت ها حمایت خواهند کرد تا دولت ها بتوانند نیرومند و توانگر باشند."

آخرین پیش فرض نیز رشد و پویایی اقتصادی خاورمیانه است:" سرآمد آنها هم رژیم اسرائیل و کشورهای عراق و ایران که در اثر ناآرامی و جنگ دچار بحران شده بودند، هستند. هر سه آنها دارای طبقه متوسط تحصیل کرده و کارگشایی هستند، ایران و عراق نفت هم دارند. با بوجود آمدن ثبات و گشایش مرزها در منطقه خاورمیانه، شرایط برای گسترش سرمایه گذاری در صنایع زیربنایی، ساخت و ساز و خدمات بوجود می آید. با این وجود، مشکلاتی همچون مسائل فرهنگی و کمبود آبی مانع از رشد سریع آنها خواهد شد. به دلیل بالا رفتن سطح رفاه، جمعیت با سرعت رشد می کند و از فاصله فعلی میان ثروتمند و فقیر نیز کاسته نمی شود."

روزنامه گاردین ضمن دعوت به اینکه «چشمانتان را ببندید» می خواهد که غیرممکن ها را تصور کنید. ژانویه 2010 است، مراسمی در کاخ سفید برپا است، توافقنامه صلح خاورمیانه از سوی اوباما امضا می شود. مطالب زیر می تواند تصاویری از آینده باشد:

سال 2010: تزیپی لیونی [وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل]، نخست وزیر کنونی، اعلام می کند که رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی [مالک باشگاه چلسی] در حال تلاش برای بازسازی خط لوله نفتی است که از شهر کرکوک در شمال عراق به حیفا منتهی می شود.

سال2011: به دلیل پرداخت 100 هزار دلار غرامت به آوارگان سابق فلسطینی جهت ساخت یا خرید خانه، قیمت مسکن در کرانه باختری سه برابر می شود.

سال 2012: کردهای عراق جهت استقلال، به پای صندوق های رای می روند. کرکوک نفت خیز تحت سیطره مبارزان کرد قرار می گیرد. رژیم اسرائیل، ترکیه و سوریه واردات نفت از کرکوک را تحریم می کنند. کردها، از نظر اقتصادی فلج می شوند. قرارد صلح میان کردها و دولت مرکزی عراق منعقد می شود. بر اساس آن، کردها کنترل کرکوک را بر عهده دارند اما کردستان همچنان بصورت نیمه-خودمختار باقی می ماند.

سال 2013: ترکیه، سوریه، لبنان، رژیم اسرائیل، فلسطین، اردن و عراق، اتحادیه آبی خاورمیانه را تشکیل می دهند و نخستین پروژه آنها انتقال آب از رودخانه های دجله و فرات در جنوب ترکیه به اسرائیل، فلسطین و اردن است.

سال 2015: انقلاب در مصر. جمال مبارک، رئیس جمهور مصر که بعد از فوت پدر بر اریکه قدرت تکیه زده است، با هواپیمای خصوصی اش به جده فرار می کند. انقلاب مصر با سه هفته راهپیمایی چند میلیونی آزادی خواهان به ثمر نشسته است. کمیته اضطراری ای به ریاست حزب اخوان المسلمین که تا پیش از این غیرقانونی بود، اعلام می کند که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان تا سه ماه آینده برگزار می گردد.

سال 2020: شورای همکاری خلیج فارس در اتحادیه آبی خاورمیانه ادغام می شود تا اتحادیه خاورمیانه تشکیل شود. شهروندان کشورهای عضو این منطقه آزاد تجاری، می توانند در هر کدام ازکشورها زندگی و کار کنند. مصر، سودان و یمن به این گروه جدید می پیوندند. اتحادیه عرب هم برای همیشه فرو می پاشد.

سال 2022: در رفراندومی که در 16 کشور اتحادیه خاورمیانه برگزار شد، رای دهندگان با اختلاف کمی به پیوستن ایران رای مثبت دادند. مقرر شد که نیروگاه های خورشیدی که در بیابان های عربستان هستند به پنج نیروگاه هسته ای ایران متصل شوند تا این شبکه هزینه برق اتحادیه را نصف کند. با وجودی که تمام اسناد باید به زبان های عربی، عبری، کردی، ترکی و فارسی ترجمه شود، اما انگلیسی زبان تجاری محسوب می شود.

سال 2026: مقدار تولید نفت خام در خاورمیانه برای اولین بار در قرن به زیر 20 میلیون بشکه نفت در روز می رسد. بدلیل سیاست های جدید در مورد تغییرات اقلیمی، نیاز به سوخت های فسیلی کاهش می یابد. نیروی کار کشورهای اتحادیه خاورمیانه از زمان آغاز قرن جدید دو برابر شده است. از 200 میلیون نیروی کار، 60 میلیون آنها بی کار هستند که 7.5 میلیون آنها در عربستان زندگی می کنند. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دکتری افتخاری خود در رشته حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت می کند. زنی در حال رانندگی در ریاض بازداشت می شود.

سال 2030: شبکه خبری الجزیره در بخش خبری عصر خود اعلام می کند که اسامه بن لادن در کره شمالی مرده است. این شبکه از تخلیه شهری در دلتای نیل پس از تخریب سازه دفاعی که جهت مقابله افزایش سطح آب دریای مدیترانه ساخته شده بود، خبر می دهد. میزبانی جام جهانی سال 2034 نیز به بیت المقدس داده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد