دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

افزایش فساد اداری و مالی در ایران

عصر ایران: سازمان شفافیت بین المللی در جدید ترین گزارش خود که روز گذشته (17 نوامبر2009 ) منتشر کرده، جایگاه ایران را از میان 180 کشور جهان در رده 168 قرار داده است .

در این گزارش که به بررسی شاخص فساد در بخش های دولتی پرداخته است ،4 کشور از 5 کشور برتر دنیا از نظر کمترین میزان فساد مالی و اداری در بخش دولتی ، از کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستند . کشورهای رده اول این لیست ( که در آنها کمترین میزان فساد اداری وجود دارد) به ترتیب : نیوزیلند ، دانمارک ، سنگاپور ، سوئد و سوییس هستند. رتبه های ششم تا دهم این لیست را به ترتیب کشورهای فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند از آن خود کرده اند . ایالات متحده در این لیست در جایگاه نوزدهم قرار گرفته است .

در این لیست 5 کشور آخر ( که در آنها بیشترین میزان فساد اداری و مالی وجود دارد) به ترتیب عراق ، سودان ، برمه ، افغانستان و سومالی هستند . سومالی در رده آخر ( جایگاه 180) و بدترین کشور دنیا از نظر شاخص وجود فساد اداری و مالی است .

نکته جالب توجه در این گزارش جایگاه افغانستان است که تنها یک پله با بدترین کشور دنیا از نظر فساد فاصله دارد . این شاخص افغانستان نشان می دهد که انتقادات جامعه جهانی از دولت افغانستان درباره ضرورت اصلاح نظام اداری در این کشور و مقابله با فساد تا حدود زیادی مستند به وجود اطلاعات و آمار صحیح بوده و فشارهای وارده بر دولت کرزای در افغانستان برای مبارزه با فساد صرفا جنبه سیاسی ندارد .

از دیگر نکات جالب توجه در این گزارش جایگاه ایران در آن است . این گزارش نشان می دهد که فساد اداری و مالی در ایران افزایش یافته و در حالی که جایگاه پیشین ایران در شاخص فساد اداری و مالی در بخش های دولتی در رده 141 بود ، با افت محسوسی رده ایران در گزارش سال 2009 سازمان شفافیت بین المللی به 168 رسیده است . که نشان می دهد ایران یکی از فاسد ترین دستگاه های اداری و مالی را در جهان دارد .

اختلاس های مالی مدیران و دیگر فعالان اقتصادی ، وجود رشوه در دستگاه های اداری و دولتی ، سلامت دستگاههای نظارتی از نظر رشوه پذیری کارکنان و مدیران ، فساد مالی در میان مقام های دولتی و...از جمله شاخص هایی است که در تنظیم گزارش های سالانه سازمان شفافیت بین المللی مورد توجه قرار می گیرد .
نظرات 1 + ارسال نظر
امیر احسان دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 07:04 ق.ظ

سلام
جوگیر شدی یره
نه ب اینکه به روز نمیشی
نه به اینکه دو تا دوتا به روز میشی
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد