X
تبلیغات
رایتل
زمان ثبت : جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 در ساعت 05:54 ب.ظ
نویسنده : هادیک
عنوان : خیلی ها ماهواره دارند.خیلی ها انگلیسی بلد هستند.بعضی ها هنوز

عصر ایران – بدترین چیز برای یک رسانه انتشار اخبار خلاف واقع یا خبرهای دروغ است و  هر چه دامنه گستردگی رسانه بیشتر باشد این آفت زیان بار تر شده و تاثیرات سوء آن گریبان طیف بیشتری از جامعه را خواهد گرفت .

در کشور ما  تعیین مدیریت صداوسیما از سوی رهبری نظام به این معنا است که این رسانه باید ملی بوده و در خارج از جناح بندی های سیاسی حرکت کند . چرا که قانونگذار اگر می خواست رسانه صداوسیما حکومتی یا جناحی  باشد  انتخاب مدیراین رسانه را به دست هیئت دولت می سپرد یا اینکه اجازه می داد رسانه های خصوصی نیز در کنار رسانه دولتی تاسیس شوند و به کار اطلاع رسانی بپردازند.

نبود رسانه های خصوصی درقانون اساسی جمهوری اسلامی در کنار سپردن مسئولیت تعیین مدیر سازمان صداوسیما به رهبری نظام به این معنا است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از دو فرمول رسانه خصوصی و رسانه حکومتی  مورد توجه نبوده بلکه هدف طراحان قانون ایجاد یک رسانه " ملی " بوده است که هم بتواند آزادانه از دولت انتقاد کند و هم اینکه تمامی جناح ها و گروه های سیاسی و اقشار و طبقات مختلف جامعه بتوانند از این تریبون استفاده کنند.

متاسفانه با وجودی که هدف اول طراحان قانون اساسی محقق شده و ما در عملا در ایران از داشتن نعمت رادیو تلویزیون  های خصوصی محروم هستیم ، اما در طول 30 سال گذشته ( به ویژه در سال های اخیر) مدیران این رسانه عملا نتوانسته اند یک رسانه به تمام معنا " ملی " ایجاد کنند که آیینه تمام نمای تکثر موجود در جامعه ایرانی ( با همه گرایش های سیاسی ، مذهبی ، قومی و فرهنگی و...) باشد .

در این میان ، شواهد موجود نیز مبین کاهش چشمگیر مخاطبان این رسانه به ویژه پس از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشور است .

با این حال ظاهرا  مدیران سیما پس از افت چشمگیر مخاطبان بیکار ننشستند و برنامه هایی برای افزایش مخاطبان این رسانه تدارک دیده اند که مثلا در یک مورد آن ( که مورد توجه ما خبرنگاران است ) در برنامه های خبری به ویژه دربخش خبری اخبار 21 شبکه اول سیما قابل مشاهده است .

جدای از انتقادات برخی ناظران از کپی برداری بودن این تغییرات ، ( برخی منتقدان معتقدند اگر رنگ آبی زمینه دکورهای این بخش خبری به رنگ قرمز تبدیل شود از لحاظ دکوری و صوری ( رنگ و لعاب) هیچ فرقی با شبکه فارسی بی بی سی نخواهد داشت ) باید اشاره کرد که مدیران سیما متاسفانه متوجه این قضیه نیستند که مشکل مخاطبان با دکور برنامه ها نبود ، بلکه با محتوای خبری و تحلیل های یک جانبه و عدم انتشار اخبار و وقایع روی داده و ارایه تفسیرهای جناحی و تخریب برخی چهره ها و لاپوشانی عیوب برخی چهره های دیگر و ... بوده است و صد البته تحریف هایی که به عنوان خبرهای واقعی به خورد مردم داده می شود!

برای یک نمونه و برای انجام مقایسه ای از اینکه کیفیت برنامه های سیما ( به ویژه در بخش های خبری و تفسیرهای سیاسی ) هیچ تغییری با گذشته نکرده تنها ارایه دو مثال ( یکی از حدود 6 ماه پیش و یکی از زمان حاضر کافی به نظر می رسد )

در هفته اول بعد از برگزاری انتخابات و هنگامی که شهر تهران و برخی دیگر از شهرها از فضای اعتراض جمعی از معترضان به نتایج انتخابات ملتهب بود ، بخش خبری " بیست وسی " شبکه دو مصاحبه ای از  باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را پوشش داد که مطالب بیان شده در آن خبر به نقل از مصاحبه اوباما به گونه ای فاحش خلاف آن چیزی بود ( که درست یا غلط) از سوی رییس جمهوری آمریکا درباره اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران ، بیان می شد . به گونه ای که شنوندگان متن اصلی این مصاحبه فحوای سخنان رییس جمهور آمریکا را درباره تظاهرات معترضان در تهران را بسیار محتاطانه توصیف کردند ، در حالی که در بخش خبری بیست و سی به گونه ای غیر قابل باور حرف های دیگری به نقل از رییس جمهور آمریکا درباره حمایت صریح و قاطعانه از " اغتشاشگران " در تهران نقل می شد!

نمونه اخیر نیز چهارشنبه شب ( 4 آذر) و در انعکاس خبر  " نامه " باراک اوباما به لولاداسیلوا رییس جمهوری برزیل درباره سفر احمدی نژاد به برزیل روی داد.

در حالی که در اصل خبر که در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا منتشر شده است (که سایت عصر ایران نیز روز گذشته آن را منتشر کرد ) در پاراگراف دوم به نقل از مشاور رییس جمهوری برزیل اشاره شده که اوباما در این نامه از سفر رییس جمهور ایران به برزیل ابراز ناخرسندی نکرده بلکه به رییس جمهور برزیل نوشته است که از فرصت این سفر و در گفت وگوهای خود با احمدی نژاد برای کمک به حل و فصل برنامه اتمی ایران و... استفاده کند ، اما بخش خبری 21 شبکه یک سیما چهارشنبه شب در انتشار این خبر می گوید : " اوباما با نگارش نامه ای به رییس جمهور برزیل از سفر احمدی نژاد به برزیل ابراز ناراحتی کرده و... "
ما فقط از مدیران صداوسیما می خواهیم برای دریافتن اینکه چرا با ریزش مخاطب مواجه اند ، خبر چهارشنبه شب ( 4 آذر ) بخش خبری 21 خود را با این گزارش مقایسه کنند و ببینند چگونه دست بردن در اصل خبر و تحریف اخبار اعتماد بینندگان به رسانه را بر باد می دهد.
البته در خصمانه بودن سیاست های آمریکا علیه کشورمان تردیدی نیست ولی چه نیازی هست برای اثبات مکرر این موضوع ، دروغ پردازی شود؟
واقعیت خبر نیز این بود که اوباما نه تنها از این سفر ابراز ناراحتی نکرده بود ، بلکه از رئیس جمهور برزیل خواسته بود که از فرصت سفر احمدی نژاد استفاده کند و او را برای تکمین از نظر قدرت های غربی ، متقاعد کند.

به نظر می رسد مدیران سیما به جای تغییر دکور و رنگ و لعاب برنامه ها بهتر است محتوای برنامه ها را اصلاح کنند ، تا اینچنین در بخش های خبری به شعور بینندگان توهین نشود و اخبار غیر واقع با هزینه بیت المال مردم به " خورد " آنها داده نشود !

مسئولان محترم صداوسیما باید متوجه شده  باشند که دیگر آن روزهایی که تنها منفذ دریافت اطلاعات مردم  شبکه های سیما بود گذشته است و مردم امروز به کانال های مختلفی برای دریافت و مقایسه صحت اطلاعات دسترسی دارند و البته ، خیلی ها هم انگلیسی بلدند و لذا این گونه خبر دهی بیش از آنکه منافع سیاسی عده ای را تامین کند آبرو و اعتبار رسانه ملی را خدشه دار می کند ( که تا حدود زیادی کرده است ) .
 آقایان فراموش نکنند که صدا و سیما ، ملک طلق آنها نیست که هر گونه خواستند با آبروی حرفه ای آن بازی کنند ، بلکه این سازمان ، رسانه ای ملی است که ذره به ذره اش متعلق به نفر به نفر همه ایرانیان است.