دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

سلاح گرم

بی شک شما هم اگر این روزها صفحه حوادث روزنامه ها را مطالعه کنید ، اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد مطالبی است که در مورد درگیری های مسلحانه ، سرقت های مسلحانه و یا قتل با سلاحهای گرم نوشته شده است.

تا چند سال پیش خلافکاران برای انجام کار های خلاف خود بیشتر از سلاح های سرد نظیر : چاقو ، قمه، پنجه بوکس ، زنجیر و ....استفاده می کردند اما گویی با پیشرفت تکنولوژی آنها نیز روش کار خود را تغییر داده اند وبه اصطلاح به روز شده اند !!!

طی چهار – پنج سال اخیر گرایش خلافکاران به استفاده از سلاح گرم زیاد شده است. و متاسفانه به دلیل اینکه دولت نظارت خاص و دقیقی روی مرزهای غربی و جنوب شرقی ندارد ، این افراد توانسته اند و می توانند آخرین سلاح های روز دنیا ، چه از نوع کمری و چه از نوع دیگر آن را وارد کشور کنند و مورد استفاده قرار دهند.

همین چند شب قبل اخبار اعلام کرد فردی را دستگیر کرده اند که یک سلاح پیشرفته با فشنگ های مخصوص داشته است.این سلاح به صورت یک " خودکار " بود.فرد مذکور اذعان کرده بود که این سلاح را به قیمت 1000 دلار از عراق خریداری کرده است و بعد هم آن را وارد کشور کرده بود.

البته به دلیل موقعیت خاص مرزهای جنوب شرقی (سیستان و بلوچستان ) و غربی ( کردستان )کشور که اولی به دلیل بیابانی بودن و دومی به دلیل کوهستانی بودن ، ارتش و یا سپاه نمی توانند کنترل دقیقی روی آنها داشته باشند.به همین خاطر افراد به راحتی می توانند این سلاح ها را وارد کشور کنند .

البته یک دلیل افزایش گرایش خلافکاران به سلاح گرم در دسترس بودن و آسان بودن تهیه این سلاح ها است که در بالا به آن اشاره شد. اما شاید و به نظر من مهمترین عامل افزایش استفاده از سلاح های گرم، پخش سریال های پلیسی و اکشن خارجی است که الحمدالله به وفور از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود!!

اگر درهمین روزنامه ها اعترافات متهمان را بخوانید اکثر این افراد تحت تاثیر این فیلمها قرار گرفته و به تقلید از شخصیت های آن فیلمها ،اعمال بزهکارانه خود را مرتکب شده اند. همچنان که الان کارشناسان آمریکایی یکی از دلایل افزایش خشونت و درگیری با سلاح گرم را در این کشور ، پخش فیلم های خشن می دانند.

حال نمی دانم مسئولین نظام برای رفع این مشکل بسیار مهم چه اندیشیده اند؟ چرا که اگر این روند صعودی استفاده از سلاح های گرم افزایش یابد ،امنیت اجتماعی افراد به خطر می افتد.

ما می توانیم!

ایران هر سال در دهه فجر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طرحهای زیادی را که بیشتر جنبه عمرانی و آبادانی دارند افتتاح می کند، البته بگذریم که بعضی ازین طرحها فقط ظاهرا افتتاح می شوند و بعد دوباره عملیات ساخت و تکمیل آن ادامه می یابد!!

[تا به حال علت افتتاح این طرح های ناتمام را ازخود پرسیده اید؟علت این است که ما ایرانی ها همواره فقط به کمیت فکر میکنیم نه کیفیت. و اکثر مدیران دولتی چون در برنامه زمان بندی شده طرح را تمام نکرده اند و برای این که ، مورد بازخواست قرار نگیرند و مجموعه تحت مدیریت خود را فعال جلوه دهند و بودجه بیشتری را بدست آورند (اینجا من کاری ندارم بودجه رو برای منافع مردم می خواهند یا برای منافع شخصی !) این طرح های نیمه تمام را افتتاح می کند و به ملت دروغ می گویند و وقتی هم که با آنها مصاحبه میکنی ، می گویند هدف ما فقط خدمت به ملت است.اما این دوستان فراموش کرده اند و میکنند که بزرگترین خدمت آنها به ملت شفاف سازی و صادق بودن با ملت است. ]

اما طرح هایی هم هستند که واقعا افتتاح می شوند !! و تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر تمام جنبه های سیاسی ،اقتصادی ، اجتماعی و ... کشور می گذارند.

یکی ازین طرحهای عظیم که هفته پیش رسما افتتاح شد طرح سامانه پرتاپ ماهواره به فضا بود، من خودم زمانی که داشتم به طور مستقیم از شبکه خبر تصاویر پرتاپ این سامانه رامی دیدم واقعا احساس شور و شعف کردم (یه وقتی فکر نکید اون موقع جوگیر شدم نه) باور کنید شما هم اگر به جای من بودید و می دیدید که ایران که تا چند سال پیش جزو آن کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته بی دست و پا بود حالا توانسته است بر پایه دانش دانشمندان جوانش ( که میانگین سنی آنها حدود 35 سال است) به چنین فناوری بزرگی دست پیدا کند آنوقت شما هم احساس مرا درک می کردید (یا شاید هم براثر جو گرفتگی یه بلایی سر خودتان می آوردید!).

دوستان من فراموش نکنید که ما در زمان جنگ حتی نمی توانستیم سیم خاردار را تولید کنیم و یا بخریم ، در سالهای اولیه جنگ ایران مانند یک کودک تازه متولد شده در یک خانواده فقیر و عقب مانده بود. اما در این یک دهه اخیر که دولت برای تحقیق و پژوهش ارزش قائل شده است و سرمایه گذاری کرده به بالاترین و به روز ترین دانش های جهان رسیده ایم و حتی بنا به گفته دانشمندان ایران حتی در بعضی موارد از تمام کشورهای پیشرفته نیز جلوتر هستیم. باور کنید که این یک توهم فانتزی نیست این یک واقعیت است ما توانسته ایم به عبارت " خواستن ،توانستن است " جامه عمل بپوشانیم.

البته هنوز هم افراد زیادی هستند که مثل همیشه آیه یاس می خوانند و می گویند ما نمی توانیم .چند سال پیش رهبر انقلاب فرمودند ما باید علم را بومی کنیم من خودم شخصا آن زمان معنی حرف ایشان را نفهمیدم ، اما الان فهمیده ام که یکی از معانی بومی سازی علم ، تولید علم است. یعنی همان کاری که پژوهشگران و دانشمندان جوان ایرانی امروزه انجام می دهند.

ایران تا چند سال دیگر به یک قدرت برتر در تمام زمینه های علمی و نظامی در دنیا تبدیل خواهد شد. و این همان چیزی است که مخالفان ایران از آن بیم دارند . یک کشور قدرتمند اسلامی سایر کشورهای تحت سلطه غرب را تحریک به استقلال خواهی در تمام زمینه ها خواهد کرد و این یعنی نابودی سلطه غرب.

افزایش خالکوبی در میان دختران

دستش را با سختی بالا می آورد. درد یک لحظه هم امانش نمی دهد. نگاهش را از پشت اشکی که از شدت درد در چشم‌هایش حلقه زده می‌دوزد به نقش گلی که قرار بوده روی دستش خالکوبی شود. یک مرتبه آسمان و زمین و هر چه در آنها وجود دارد همه با هم خراب می‌شود روی فرق سرش.
از آن گلی که روز قبل آرایشگراز روی آلبوم نشانش داده بود هیچ چیز پیدا نبود جز یک عالم رنگ و خون!
"این که چیزی نیست. اولش همه همین طوری می شن. چند روز که بگذره همونی می شه که می خواستی."
اینها را نسرین جون، آرایشگر یکی از آرایشگاه‌های نسبتا معروف تهران به دختر جوانی که برای خالکوبی روی دست‌هایش به اینجا آمده است می گوید وتوضیح می دهد که "یکی دو ساعت این باندها رو روی قسمت تاتو شده نگه دار، بعد هم با آب ولرم و صابون شستشو بده اگر هم دیدی حساسیت پیدا کرد وپوست پوست شد یک کم از این پماد ویتامین بزن روش."
داشتن یک خالکوب ماهر این روزها برای هر آرایشگاهی میسر نیست و در واقع یک امتیاز ویژه برای آرایشگاه به حساب می‌آید.
خانم‌هایی که روی صندلی های انتظار آرایشگاه نشسته‌اند، اعتقاد دارند کار خالکوبی نسرین جون در کل تهران لنگه ندارد.
خود نسرین می گوید: "این کار تخصص ویژه می‌خواهد، هرکسی نمی تونه انجامش بده. بعضی‌ها فکر می‌کنند همین که بتونند یه مقدار رنگ رو با یه سوزن چرخان وارد پوست کنند و طرح بزنند، کافیه. بعدش هم برن آرایشگاه بازکنند و شروع کنن به تاتو کردن. آنوقت هزار و یک مدل مشکل بوجود می آورند."
خالکوبی؛ عامل شیوع بیمار‌ی‌ها
خالکوبی هم یکی از راه‌های خودنمایی است مثل بقیه راه‌ها. یک نفر به خاطر اینکه خودش را به دوستانش اثبات کند، دست به این کار می‌زند و دیگری برای اینکه مبادا یک ثانیه هم بدون آرایش ظاهر شود، پوستش را دفتر چرک‌نویس نمادها و سمبل‌ها و رنگ‌ها قرار می دهد.
خلاصه خالکوبی به هر دلیلی و با هر هدفی که انجام شود، واقعیتی است پردرد و رنج!
یکی از متخصصین پوست و مو در این زمینه می گوید: خالکوبی در کل جنبه پزشکی دارد و فقط باید در صورت لزوم توسط پزشک متخصص انجام شود.
حمیدرضا فخارادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از خانم‌های ایرانی بدون در نظر گرفتن مضرات تاتو، سراغ افراد غیر متخصص می روند. آنها هم برای اینکه متحمل هزینه زیاد نشوند، از رنگ‌های غیر مجاز و بدون استاندارد استفاده می‌کنند.
او در باره تجویز‌های خود سرانه خانم‌ها برای رفع مشکلات ناشی از خالکوبی می گوید: نصف بیشتر خانم هایی که خالکوبی روی بدنشان انجام می دهند، دچار مشکلات و عوارض ناشی از آن می شوند. بسیاری از آنها حتی در این مرحله هم به تجویز آرایشگرها و افراد غیر متخصص عمل می کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند.
این متخصص درباره بیماری‌های شایع عفونی و مسری که از این طریق بروز پیدا می‌کند،می گوید: اغلب کسانی که برای تاتو کردن به مکان‌هایی غیربهداشتی و بدون مجوز قانونی مراجعه می کنند، به علت استفاده از سوزن‌های آلوده و چند بارمصرف، به بیماری ایدز دچار می شوند.
فخار می‌افزاید: هپاتیت یکی دیگر از بیماری‌هایی است که به وسیله خالکوبی شایع می‌شود. تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی نشان داده است افرادی که روی قسمت‌های مختلفی از پوستشان خالکوبی کرده اند، 9 برابربیشتر از سایرین در معرض ابتلا به هپاتیت قرار می گیرند.
ظهور قبیله در دنیای مدرن
از این که اولین بار چه کسی تصمیم گرفت پوستش را در اختیار نقاشان قرار دهد تا خال‌ها و نمادهای مختلف را رویش ضرب کنند، اطلاع خاصی از دست نیست .اما آن شخص هردلیلی هم که برای کارش داشته مطمئنا با دلایل خال‌کوبی شونده‌های امروزی زمین تا آسمان فرق می‌کند.
یکی ازکارشناسان مردم شناسی در این زمینه می گوید: خالکوبی در اصل، ریشه قبیله‌ای و طایفه‌ای دارد. در زمان‌های بسیار دور برای اینکه افراد یک قبیله میان سایر قبایل شناخته شوند، از یک نماد ویژه ای که معمولا توسط بزرگ قبیله انتخاب می‌شد، استفاده می‌کردند.
مریم فرهودی ادامه می‌دهد: با وجود تمدن پیشرفته وگسترش شهرنشینی، دیگر جایی برای بروز آیین‌ها و رسومات قبیله ای باقی نمانده است. اما آنطور که از شواهد پیداست انگاراین روزها گروه‌های مختلفی با انواع و اقسام آیین‌های متنوع، جایگزین آنها شده اند.
وی با اشاره به اینکه رسم و رسومات جوانان امروزی، جامعه را روزبه‌روز، به سمت نظام قبیله‌ای پیش می‌برد می‌افزاید: استفاده از نمادهای خاص وخالکوبی‌هایی به شکل‌های اژدها، کژدم و دیگر چیزها در یک گروه، اعضای آن را به یک نوع طرز فکر خاص سوق می‌دهد و مجبورشان می‌کنند از قانون‌های نانوشته‌ای پیروی کنند.
او در ادامه می گوید: اگر جامعه با همین منوال به سمت نمادگرایی، پیش رود تا چند سال آینده شاهد بازگشت نظام های قبیله‌ای خواهیم بود.

منبع: سایت عصر ایران

زبان مادری

زبان مادری

چند وقت پیش صدا و سیما گزارشی پخش کرد که در آن اکثر جوانان یزدی به لهجه کتابی همان فارسی معیار صحبت می کردند و قتی گزارشگر از آنها پرسید چرا یزدی صحبت نمی کنیدجواب دادند لهجه ما بی کلاس است! دوست داریم که بدون لهجه صحبت کنیم .!!!
البته این امر مختص یزدی ها نیست چرا که الان در اکثر جاها افراد سعی می کنن به لهجه تهرانی یا کتابی صحبت کنند. البته لهجه تهرانی یک لهجه خاص و زیبا است و امرزوه اکثر افراد فقط آن را تقلید می کنند و بیشتر به زبان کتابی حرف می زنند.
از دست دادن زبان مادری و بی توجهی به آن یک نوع تهاجم فرهنگی داخلی است که باعث می شود تا چند سال دیگر فرهنگ های بومی و بالاخص زبان مادری ما به مرور از بین برود.پس باید سعی کنیم همزمان که با بچه های خود کتابی حرف میزنیم با لهجه مادری نیز با آها صحبت کنیم تا فرهنگ اصیل خودمان را حفظ کنیم.